گرچه افراد دیابتی در معرض خطر بالاتر دچار شدن به ویروس کرونا نیستند، اما اگر به کووید-۱۹ مبتلا شوند، ممکن است دچار عوارض شدیدتر آن شوند، به خصوص اگر دیابتشان کنترل‌نشده باشد.

covid-19 diabets

بنابراین اگر دیابت دارید باید محتاط‌تر باشید، فاصله‌گیری از دیگر افراد و بهداشت شخصی را رعایت کنید و همچنین قند خونتان را هم در کنترل نگهدارید.

بهترین راه برای افراد دارای دیابت برای پیشگیری از دچار شدن به کووید-۱۹ در خانه ماندن است (دورکاری یا گرفتن مرخصی استعلاجی).

اگر مجبور هستید بیرون بروید فاصله دست‌کم ۱.۸ را رعایت کنید و به‌طور مکرر دست‌هایتان را بشویید.

هر وقت که از مکانی عمومی مانند سوپرمارکت به خانه بازمی‌گردید، دست‌هایتان را با آب گرم و صابون دست‌کم برای ۲۰ ثانیه بشویید.

دست‌هایتان را پیش از زدن انسولین یا گرفتن خون از انگشت برای اندازه‌گیری قند خون در خانه باید بشویید. محل تزریق یا خون‌گیری را با آب و صابون با مالیدن الکل ضدعفونی کنید.

برای مدتی که به علت شیوع کرونا در خانه هستید، مواد غذایی کافی ازجمله کربوهیدرات‌های سالم مانند نان و بیسکوئیت سبوس‌دار، سبزی‌ها و دسرهای بدون قند تدارک ببینید. برای موارد افت قند خونتان عسل، نوشابه قنددار، آب‌میوه یا آب‌نبات در دسترس داشته باشید. حداکثر میزان ممکن انسولین و سایر داروهایتان را از داروخانه تهیه کنید.

اگر ویزیت دوره‌ای دارید و باید به نزد پزشک بروید، با او تماس بگیرید و ببینید آیا در شرایط شیوع کرونا آیا لازم است در مطب حاضر شوید یا نه. در تماس با دکترتان درباره فواصل اندازه‌گیری قند خون یا کتون ادرار یا تنظیم داروهایتان در صورت بیمار شدن سؤال کنید.

اگر احساس بیماری می‌کنید، در خانه بمانید و شمار موارد اندازه‌گیری قند خونتان را افزایش دهید. بیماری کووید-۱۹ ممکن است اشتهایتان را کاهش دهد و باعث شود کمتر غذا بخورید و درنتیجه بر میزان قند خونتان تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است نیاز نوشیدن مایعات بیشتری داشته باشید. آب به‌اندازه کافی در دسترستان قرار دهید و مرتب آب بنوشید.

اگر علائمی مانند تب، سرفه و تنگ‌نفس دارید که احتمال دچار شدن به کووید-۱۹ را مطرح می‌کند، با دکترتان تماس بگیرید. آخرین میزان قند خون یا کتون ادرار اندازه‌گیری شده در خانه را هم به دکترتان اطلاع دهید.

اگر میزان کتون ادرارتان متوسط تا بالا است، علائم کتواسیدوز دیابتی (خستگی، ضعف، بدن‌درد، استفراغ یا درد شکم) دارید یا دچار تنگ‌نفس شدید دارید فوراً به بیمارستان بروید.

کد خبر 501726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha